• +32 61 22 54 79
  • Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.
LIENARD François
LIENARD FrançoisArts plastiques
LIENARD François
LIENARD FrançoisArts plastiques

 François Liénard (Borinage, 1967)

Sinds 1993 is hij collagist in zijn vrije tijd, dichter om 16u30 en verzamelaar om 17u, culturele activist (edities en organisatie van allerhande tentoonstellingen). Studies aan de Erg ( School voor Grafisch Onderzoek in Brussel) van 1989 tot 1993, dan kwamen de eerste collages en teksten. Sinds 2001 is François Micro-uitgever bij L.E.Q.C.D.N.A.C.P. (De editeis die hun naam bij elke publicatie wijzigen) en van 1994 tot 2008 organisator van tentoonstellingen met het "Chalet of High Night" in Brussel. Hij was een tijd in gezelschap van de Brusselse surrealisten en verzamelde zich rondom Tom Gutt. Als Hoogleraar kunstgeschiedenis en docent aan de Academie voor Schone Kunsten in Wallonië en Brussel.
Vaak vond hij zichzelf bij het schrijven van teksten of plaatsen van tentoonstellingen in de outsider kunstkringen (Créahm Brussel, Créahm en Madmusée in Luik, het "S" Grand Atelier in Vielsalm). Voor alles is hij een amateur van beelden maar ook fan van populaire muziek (haevy, death en black metal), een bibliofiel en schreef sinds 1992 reeds honderden teksten over bekende en onbekende artiesten.
Sinds 2007 werd hij stageleraar in AKDT en nu wordt hij dit jaar in 2018, tot zijn grote vreugde, artistiek verantwoordelijke voor de plastische kunsten in AKDT.

 

 

 
DUJARDIN Vincent
DUJARDIN VincentMusique
DUJARDIN Vincent
DUJARDIN VincentMusique
Het leven is een eeuwige spiegel… 22 december 1965, Huy, het sneeuwt … Geboorte van een onbekende, geen soldaat… Eerste culinaire experimenten, tropisch virus. Het begin van de jaren 70, begint met het voetbal door hartstocht. Volle kinderjaren van leven, ontdekkingen, spel, voetbal, dalingen, hechtingen, lachen, vreugde en lusten. Het eind van de jaren 70, begint met de muziek bij toeval en met uitdaging. Begin van de jaren 80, in Humanische wetenschappen, een leraar (van muziek): „Mevrouw, men zal nooit van hem een musicus make! “, werd gezegd, de blokfluit die goed diep in zijn attachétas zat opgeborgen.
1985, verkrijgen van de medaille voor saxofoon van de Regering aan het Conservatorium van muziek van Huy, toelating tot het Koninklijke Conservatorium van Luik en prijswinnaar van de nationale steun „pro Civitate“ van het Gemeentekrediet, Juni 1986, Eerste prijs van saxofoon (klasse van Albert Tyssens en Jean-Marc Lissens), Juni 1989, hoger diploma van saxofoon, hoger diploma van kamermuziek met de grootste onderscheiding (klasse van Jean-Pierre Peuvion), Huy, jeugd, vriendschappen, groepen, jam, concerten, voorstellingen, Alain Pierre, Nathalie Loriers, Gérald Bernard, Eric Legnini, Stéphane Galand, Jean-Pierre Catoul, Gemeentelijke Aanwezigheid, Marie-Paule Cornia, PoéSI, Christian Dalimier, Patrick Quinet, Georges Hermans…
Samenkomsten, gekruiste wegen, parallellen, Luik, er leven, Brussel er creëren, Parijs er spelen, Amsterdam, experimenten, registraties, concerten, voorstellingen, Ed Bogaert, akdt, Jean-Pierre Peuvion, Bernard Foccroulle, Philippe Pierlot, Opera Koninklijk van Wallonië, Joe Lovano, Boyan Vodenitcharov, Henri Pousseur, Pierre Bartholomé, samen Nieuwe Muziek, filharmonisch Orkest van Luik, Opera van Vlaanderen, Meerce Cuningham leven, Orkest van RTBF, James Tudor, Ballet Orkest Amsterdam, Pierre Boulez, Radulescu, Luciano Bério, François-Bernard Mâche, Arnould Massart, Marc Maréchal, Claude Ledoux, Michel Fourgon… duizend anderen… bekend of niet, eveneens belangrijk… verrijking, evolutie. Onderwijs, stages, hartstochten! Discussie?! Academie van muziek van Malmedy, van Heilig-Nicolas, verschillende stages, 1996 AKDT, groepen van het werk en pedagogische discussie, Conservatorium van Luik, Universiteit van Luik Departement van experimentele pedagogie, UVCB, Ministerie CFWB, opleiding, eutonie…
Muziek, beweging, kunsten, Kunst, de mensen, nieuwsgierigheid, intériorité, muziek in straat, transdisciplinarité, openen, horizonnen, gisteren, naar…, morgen? , familie, leven, muziek overal, door iedereen, voor iedereen, berg, stilte, contrasten, zekerheden, twijfels, retourtje, leven… vertrouwen, samenspanning, naleving, lachen, Mens zijn !


STANCZYK Christine
STANCZYK ChristineDanses et musiques du monde
STANCZYK Christine
STANCZYK ChristineDanses et musiques du monde

Na een Masteropleiding in journalistiek en communicatie aan de ULB (toen het nog Licentie heette) en wat freelance banen en andere, besloot ik om "mijn leven te veranderen" en Cuba te ontdekken. Met een beurs kreeg ik de gelegenheid om de beroemde filmschool van San Antonio de los Banos te ontdekken, opgericht door Gabriel Garcia Marquez, en waar ik enkele workshops kon bijwonen.

In 1989, in het jaar van de val van de Berlijnse Muur en de 'periode special' in Cuba, de periode waar het de bevolking aldaar aan alles ontbrak tenzij hun zelfgemaakte rhum en de Trovawoningen, waar ik fantastsiche muzikanten ontdekte van een al gevorderde leeftijd. Een paar jaar later zouden sommigen van hen ook de wereld rondreizen als muzikant...(maar dit niet door mijn toedoen hoor...);

Een jaar later keerde ik terug naar België met de wens om naar Mexico te vertrekken en waar ik uiteindelijk ook effectief twee jaar gewerkt heb voor een centrum voor inheemse rechten en er documentaires heb geproduced, vooral over de 'Chiapas' net voor de grote revolutie en opstanden aldaar.

Terug naar België gekomen voor de geboorte van mijn zoon Arto zoals voorheen voor de geboorte van Lindsay. Ik werkte toen voor Lundi Hortence en dook volledig in de wereld van de Jazz en organiseerde cursussen zoals 'Jazz au vert' en  'Jazz Tours'. Na 5 jaar bij LDH en nog eens twee kinderen verder April en Lula, ben ik ingehuurtd door de Informal European Theatre om een bijeenkomst voor "100 kunstenaars in Palestina" te coördineren, een uitwisselingsproject tussen Palestijnse en Europese kunstenaars. Een prachtige ontmoeting met kunstenaars van alle disciplines met onvergetelijke momenten tussen mensen van Jerusalem en Ramallah in het midden van de Intifada.

Vanwege het gebrek aan financiële middelen moest het project eindigen. Maar de contacten waren wel gelegd en sommige projecten die de kunstenaars hadden voorgelegd, bestaan nu nog steeds.

Na muziek en hedendaagse dans beheer ik ook de Michèle Anne De Mey Company en word producent en sta ik in voor de verdeling van de 'Compagnie Mossoux-Bonté. Nieuwe reizen en nieuwe ontmoetingen, internationale reizen en festivals, organisaties in binnen en buitenland volgen. Sinds enkele jaren ben ik, dankzij de sociale en politieke context, geïnspireerd door Rob Hopkins en de transitiebeweging, me meer gaan focussen op meer lokale en toegewijde thema's met name op het gebied van milieu en dit met behoud van een bevoorrechte link met de cultuur en de kunstenaars die ik nog steeds frequenteer in het dagelijks leven.

KEMP Marjorie
KEMP MarjorieArts du spectacle
KEMP Marjorie
KEMP MarjorieArts du spectacle
In Gaume geboren in 1977, in het land van legendes, bossen en rivieren en typische dorpjes langs meanders.
Kindertijd gewiegd in illusies en verhalen, gepassioneerd door dans, contact met paarden en altijd uitkijken naar het zo snel mogelijk ontmoeten van andere mensen.
Ik neem mijn onafhankelijkheid vanaf de breedte van Brussel tot de kleine minderheid, aarzel tussen studies van Journalistiek - om een verslaggever te zijn zonder grenzen! - Philo & Letteren - om prof frans of talen te worden! - om me vooral te 'smijten'.
Tenslotte wordt het een bacheler in Romaanse talen en literatuur, vervolgens een Europese Master in Informatie en Communicatie, sectie ELICIT (studies van Literatuur, Cinema en Televisie), oriëntatieanalyse en filmschrijven. Met de samenvoeging van hoger secundair onderwijs in het audiovisuele heb ik voldoende kaarten op zak.
Ik verlaat de stad en met genoeg pijlen op mijn boog, keer ik terug naar het platteland, puur uit liefde. Vanuit deze verademing in 2000 start het bewind met open deuren; ik geef bioscoopworkshops in CEC (knipoog naar Marie-Claire Clausse!), doe de inleiding tot de audiovisuele in sociaal-profesionele integratie aan het begin of in een opvangscentrum voor asielzoekers en bereik op 24 jarige leeftijd het bestuur over het Cultureel Centrum van habay dat onlangs werd erkend door FWB.
Verantwoordelijk voor het dagelijks beheer, de promotie en de programatie van een seizoen. In 2001 het Odysee van een cultureel seizoen voor de 5 zintuigen. Dit is een logisch gevolg want leer heel snel de veelzijdigheid en componeer, organiseer, schrijf en engageer en creëer.
Vanuit deze ervaring zullen loyale vriendschappen en samenwerkingsverbanden ontstaan en die worden steeds creatiever. In audiovisuele scenografie bijvoorbeeld, worden verschillende stukken voorgesteld via 'L'impact asbl', waaronder 'Goederen', een collectieve en multidisciplinaire creatie van een show rond het thema van de commodificatie van de maatschappij. "The girl and death" van Ariel Dorfman, of " The love Cannibal " van Philippe Barré geënceneerd door Marie-Gilles Vander Essen.
Mijn temperament dwingt me om te bewegen, om mijn netwerk te ontwikkelen, om sterke verbindingen te leggen, om mensen in contact te brengen met andere projecten. Ik combineer de banen en activiteiten die me constant in contact hebben gebracht met de artistieke wereld. Ik coördineer de CEC in Florenville, het Chiney Internationnal Storytelling Festival ("straat" - programma in 2011 en 2012) ik geef training- en filmworkshopas voor tieners en volwassenen in CEC, Jeugdcentrum of AMO in alle Provincies van Luxemburg, ik bewerk videoclips voor VSF (NGO) voor mijn  plezier, ik barst van de goesting bij een bioscoopregie (piloot van een serie op RTBF) en creatie/ coördinatie van populaire evenementen (muziekfestivals van Izel gedurende 10 jaar, open Monumentedagen, kunstwedstrijden, vrijetijdsfeesten enz...)
Tegelijkertijd geef ik les en verdiep mijn kennis in actieve pedagogie en neurowetenschappen. Ik ben reeds sinds 2004 lerares frans , audiovisuele, morele en onderwijspraktijken. Alles op mijn pad is goed voor het brengen van kunst naar school en van school naar kunst !

Tussen 2005 en 2010 ben ik bevallen van 2 buitengewone kinderen, op een carièrre die bloeit, waar ontmoetingen in overvloed zijn en ik de gemeenschappelijke centra van belang combineer.
In 2013 werd RAVAGES geboren uit een drama en een persoonlijke verzameling poëzie. Na jaren van werken voor de valorisatie van de artistieke wereld, duik ik in de wereld van singer-songwriter en vind de dansvloer, de scène, ik verken het ritme en ontdek de stem en de volledige aanwezigheid (gevormd in mindfundless).
 Vertrekkende vanuit stemopwarming en muziek in duet zijn we vandaag met 4 om te vibreren in een sfeer van rockpoëzie, een album die nog in de maak is. Ik transvibreer de verwoestingen van anderen ook, wanneer een Rwandese vriendin mij haar verhaal over de grote genocide toevertrouwt. Van ontmoetingen tot emoties, een documentair project wordt aangekondigd. Het vertellen en het verzenden. Perspectieven kruisen via overlevenden en migraties, van gisteren en van vandaag. Of, op een heel andere manier, schrijf ik een origineel stuk 'De werkplaats van gebroken harten', me gevraagd door het bedrijf "Frosted pineapple", voor het voorjaar van 2019.
Omdat ik in 2015, na 15 jaar 'off-road' -ervaringen, van verbindingen, van betekenis, en badend in de machische ketel van de culturele en artistieke sector, overga van de handeling die al deze passies verzamelt, tot de oprichting van een 'asbl ARTilery' (evenementencoördinatie en transmedia/kunst/film/audiovisuele projecten - productie/creatie/educatie, die zich voortdurend ontvouwt.
Aan deze horizon, van geboortes en reizen in de tijd, in 2018, ben ik gelukkig geengageerd met AKDT waar ik le en dellitant spel regelmatig frequenteer sinds mijn herinnering reeds van in het jaar 2000 (met een knipoog naar Philippe Bourgueil en Marc bastien..)...een lus dat zich opent en sluit voor een wens, de 'kans' van mijn leven...
Wanneer het hart vol en rijk is van menselijkheid, is alles mogelijk
wordt vervolgd....
© 2017 AKDT - Royale Académie Internationale d'Eté de Wallonie