Christine STANCZYK

DSC00673.jpg

Na een Masteropleiding in journalistiek en communicatie aan de ULB (toen het nog Licentie heette) en wat freelance banen en andere, besloot ik om "mijn leven te veranderen" en Cuba te ontdekken. Met een beurs kreeg ik de gelegenheid om de beroemde filmschool van San Antonio de los Banos te ontdekken, opgericht door Gabriel Garcia Marquez, en waar ik enkele workshops kon bijwonen.

In 1989, in het jaar van de val van de Berlijnse Muur en de 'periode special' in Cuba, de periode waar het de bevolking aldaar aan alles ontbrak tenzij hun zelfgemaakte rhum en de Trovawoningen, waar ik fantastsiche muzikanten ontdekte van een al gevorderde leeftijd. Een paar jaar later zouden sommigen van hen ook de wereld rondreizen als muzikant...(maar dit niet door mijn toedoen hoor...);

Een jaar later keerde ik terug naar België met de wens om naar Mexico te vertrekken en waar ik uiteindelijk ook effectief twee jaar gewerkt heb voor een centrum voor inheemse rechten en er documentaires heb geproduced, vooral over de 'Chiapas' net voor de grote revolutie en opstanden aldaar.

Terug naar België gekomen voor de geboorte van mijn zoon Arto zoals voorheen voor de geboorte van Lindsay. Ik werkte toen voor Lundi Hortence en dook volledig in de wereld van de Jazz en organiseerde cursussen zoals 'Jazz au vert' en  'Jazz Tours'. Na 5 jaar bij LDH en nog eens twee kinderen verder April en Lula, ben ik ingehuurtd door de Informal European Theatre om een bijeenkomst voor "100 kunstenaars in Palestina" te coördineren, een uitwisselingsproject tussen Palestijnse en Europese kunstenaars. Een prachtige ontmoeting met kunstenaars van alle disciplines met onvergetelijke momenten tussen mensen van Jerusalem en Ramallah in het midden van de Intifada.

Vanwege het gebrek aan financiële middelen moest het project eindigen. Maar de contacten waren wel gelegd en sommige projecten die de kunstenaars hadden voorgelegd, bestaan nu nog steeds.

Na muziek en hedendaagse dans beheer ik ook de Michèle Anne De Mey Company en word producent en sta ik in voor de verdeling van de 'Compagnie Mossoux-Bonté. Nieuwe reizen en nieuwe ontmoetingen, internationale reizen en festivals, organisaties in binnen en buitenland volgen. Sinds enkele jaren ben ik, dankzij de sociale en politieke context, geïnspireerd door Rob Hopkins en de transitiebeweging, me meer gaan focussen op meer lokale en toegewijde thema's met name op het gebied van milieu en dit met behoud van een bevoorrechte link met de cultuur en de kunstenaars die ik nog steeds frequenteer in het dagelijks leven.