Beschrijving
Approche :
Integreer in de module voor beeldend en plastisch onderzoek het begrip ‘interpretatie’, d.w.z. waarheen te leiden en hoe het pad van ideeën en onderzoek te volgen vóór hun realisatie of, heel eenvoudig, hoe een intentie te concretiseren.
De primaire interesse van deze praktijk ligt in de manier waarop de kunstenaar zich uitdrukt, ongeacht of deze houding figuratief of abstract is. Een goede en intensieve beoefening is daarom absoluut noodzakelijk.
De picturale compositie en de organisatie van de vormen overschrijden de grenzen van het beeld, ze kunnen zowel vrij als gecontroleerd zijn, willekeurig en gericht, toevallig of geprogrammeerd… maar bovenal is het op het moment van de handeling noodzakelijk om “in het schilderen” met de wil en vastberadenheid om een schildersgebaar uit te voeren.
Het is een samenwerking tussen de bestuurder, zijn voertuig en het pad dat hij kiest. Het belangrijkste is dat u niet de verkeerde weg opgaat.
Het zou daarom wenselijk zijn dat elke toekomstige stagiair vóór de stage nadenkt over het begrip doelgroep, ongeacht of hij tot een school, een beweging, een kunst behoort... De ontmoeting met andere bestaande benaderingen kan hen helpen om zich te integreren in de ene (of meer) expressiefamilies, waardoor het de actievelden kan verkleinen ten gunste van een beter gedefinieerd doel. De picturale handeling is altijd veeleisend, zowel in letterlijke als in ‘figuurlijke’ zin.
Tijdens de eerste paar dagen wordt van de stagiairs verwacht dat ze binnen bepaalde voorgestelde beperkingen werken.
"Het gaat om het juiste moment, om het juiste doen op het juiste moment. Het gaat er dus om dat je op je hoede bent, dat je wacht op ik weet niet wat... gewoon om te zien wat er gebeurt." (Sigmar Polke)
“In de schilderkunst is alleen de grondstof objectief, de rest is subjectief.
Grondstoffen zijn overal aanwezig en nuttig. De truc is om het juiste... doel, jouw doelwit te kiezen." (Sigmar Polke)
“Ik breng de kleur en de vernis aan. Ze vinden hun eigen paden op de bodem. De kleur begint te bewegen. Het schilderij geeft iets weer dat niet bestaat. Het is een spel van 'macht', met of zonder controle. Het schilderij bepaalt zijn eigen lot.” (Sigmar Polke)
Niveau
Initiatie en vervolmaking
Benodigdheden
Persoonlijke documentatie over de gekozen familie van picturale expressie.
Verf (olieverf en acrylverf), gouaches, kleurpotloden, oliepastels, houtskool, penselen (ronde penselen en spalken met een breedte van 1 tot 10 cm), potloden, grafiet, Oost-Indische inkt, vodden en testpapier en een database met afbeeldingen die als voorbeeld zijn gekozen. een onderwerp of voorwendsel voor expressie.
Aangeraden
Ontdek via internet het werk van beeldend kunstenaars zoals: David Salle, Sigmar Polke, Gerhard Richter, Julian Schnabel, Marc Desgrandchamps, Pat Andrea, Rosemarie Trockel, Sandrine Pelletier, Jérôme Zonder, Elly Strik, Adrian Ghenie, Rudolf Stingel, Marlene Dumas , Jenny Saville …
Voor meer informatie
Nog vragen ?
Met al uw vragen kan u terecht via deze link informations pratiques !