Lees dit document aandachtig door voordat u zich inschrijft. Hierin wordt de algemene gang van zaken van onze muziekcursussen beschreven: Informations à savoir sur cette semaine d'ateliers
Beschrijving
Deze cursus biedt je de mogelijkheid om het lichaam als muziekinstrument te ontdekken via verschillende disciplines, zoals zang, human beatbox, bodypercussie en konakol. We zullen deze verschillende disciplines benaderen via oefeningen die telkens specifiek zijn. Zo ontwikkelen we hulpmiddelen waarmee we onszelf kunnen uiten in collectief geschreven en geïmproviseerde composities.
Het doel is om vocale en ritmische technieken (articulatie, behendigheid in het spreken, modulatie van frasering, ragga, scat, beatbox-geluiden, geluidseffecten, enz...) aan te leren en de creativiteit van de deelnemers te stimuleren, zodat zij hun muzikale vaardigheden en spontaniteit tijdens collectieve stukken kunnen ontwikkelen. We kunnen de luidruchtige vertelling ook benaderen vanuit het perspectief van het combineren, als de groep dat wenst, van dit onderzoek met theater-, dans- of circusvormen.
Fysieke en energetische voorbereiding
- Ontspannings-, ademhalings-, tonen-, klank- en fysieke massage.
- Studie van het staan, houdingsoefeningen, zoeken naar een goede verankering bij het projecteren van geluiden….
- Onze basis is het creëren van een basis van beschikbaarheid en luisteren door middel van ontspannings-, ademhalings- en rekoefeningen. Zo bevorderen we de verankering, toon en ontspanning die deze oefeningen vereisen.
Rondom bodypercussies
Ritmische oefeningen en spelletjes:
Basiswerk op het gebied van regelmaat, bewustzijn van de tussenruimtes van ritme met bodypercussie als hulpmiddel.
Experimenteren met de verandering in bewustzijn die men kan bereiken door een ritmische formule in de loop van de tijd.
Lichaamsbetrokkenheid, gewicht op de grond, gevoel van steun en lateraliteit in de ritmische cycli.
Binaire en ternaire verdeling van de tijd. We zullen lichaams- en stempercussie gebruiken om al deze begrippen te onderzoeken. Vervolgens zullen we spelletjes doen over het herhalen van getypte zinnen. We leren ook bodypercussiepatronen waarmee we polyritmische spelletjes spelen.
Lichaams- en ritmische oefeningen, lopen en klappen, vraag- en antwoordspellen en collectieve composities, ontdekking van basisgeluiden, verkenning van verschillende metrieken via 'marktpatronen'.
Polyritmes:
Verkenning van verschillende culturen van lichaamspercussie en polyritmes (hambones, gumboots, stepping, Latijnse polyritmes, West-Afrikaanse...).
We gaan op zoek naar rijke, subtiele en onverwachte geluiden en ontwikkelen onze psychomotorische vaardigheden door middel van ritmische groepsspellen. We gaan ook polyritmes maken op basis van bestaande stukken.
Bovendien zorgt de combinatie van stem en bodypercussie ervoor dat we psychomotorische uitdagingen aankunnen en zelf ritme en melodie kunnen bedenken.
Rond de stem
Het onderzoeken van vocale resonanties:
Bewustzijn van de verschillende resonantieruimtes van de stem in de borst en de nuances van kopstemmen (nasaal, craniaal, enz...).
Experimenteren met verschillende soorten modulaties (trillend, schokkerig, percussief, aanhoudend, enz...) en stemvervormingsspellen.
Inleiding tot difonisch zingen.
Verschillende tracks om de klankkleur van melodie-instrumenten (koper, gitaar, scratches, etnz..) te imiteren.
Het verkennen van niet-gevocaliseerde geluiden:
Ontwaken en bewustzijn van onze anatomie, “geografische” reis door de gebieden van de mond, neusholte en keel, strekken en samentrekken van de spieren van het hoofd.
Articulatie en vocalisatie:
Ontwikkel kracht, precisie en snelheid in snelle stromen.
Maak geluiden bij het uitademen en inademen.
We gaan de stem benaderen door middel van het beoefenen van difonisch zingen en het imiteren van muziekinstrumenten.
Hoe reproduceren we de klank en het timbre van een trompet, een gitaar en het krassen met onze stem? We gaan op onderzoek uit naar verschillende resonantieruimtes en verschillende technieken waarmee we specifieke kleuren aan onze stemgeluiden kunnen geven.
We zullen ook diepgaand werk doen aan de articulatie van lettergrepen via konakol (een Indiase vocale percussiepraktijk die bestaat uit het zingen van lettergrepen terwijl de cyclus in de handen wordt geslagen), via human beatbox (imitatie van drummachinegeluiden), via skat (percussief gezongen lettergrepen) om de behendigheid en snelheid bij het snel zingen te ontwikkelen.
Human Beatbox-techniek:
Presentatie van het scala aan geluiden dat gewoonlijk door humanbeatboxers wordt gebruikt: percussiegeluiden, bas, trompet, gitaar, scratch, elektronische geluiden, slapped, rolled, tembled, sissende, aspirerende geluiden...
Het scheiden en associëren van vocale en niet-vocale geluiden (Hoe kun je tegelijkertijd mondgeluiden en vocale geluiden produceren?).
Beheers je ademhaling, maak geluiden terwijl je je adem inhoudt en in- en uitademt.
Ritme-repertoire: oefenen van “standaard” beatbox-ritmes.
Collectieve composities / Cirkelliederen:
Collectieve muzikale spelen, polyritmes en complementariteit in vocale orkesten.
Collectieve improvisatietechnieken (vraag- en antwoordtechnieken, call-variatie, flexibele roterende zin, enz...).
Componeren in groepsverband: hoe structureren we onze klankarchitectuur?
We ontwikkelen onze creativiteit ook door het beoefenen van kringliederen. Het principe hierbij is dat meerdere mensen in een kring eenvoudige muzikale loops zingen die over elkaar heen gelegd kunnen worden. We zullen deze experimenten gebruiken om de principes van meerstemmige composities (ritmische en melodische complementariteit, harmonisatie, begrip van cycli en bewustzijn van plaatsingen, begrip van plannen, enz.) te benaderen om zo een intelligentie van klankarchitectuur te ontwikkelen.
Andere mogelijke onderdelen van het programma:
Hoe je met stilte kunt spelen, muzikale cycli kunt voelen, je kunt oriënteren ten opzichte van een vaste puls, je ervan bewust kunt zijn dat een harmonie ons ondersteunt, de verschillende 'rollen' in een cirkellied kunt begrijpen (bas, begeleiding, melodie, solo), structuren, een balans vinden in de groep op basis van het potentieel, de verlangens en de mogelijkheden van ieder persoon om zo onze vocale en ritmische identiteit te creëren en vrijheden te nemen bij het componeren met deze verschillende elementen?
Overeenkomst tussen bewegingen en liederen:
Ritme in het lichaam, welk lichaam bepaalt het ritme?
Hoe reageert de dynamiek van beweging op geluid?
Het creëren van personages uit stemmen, spelletjes over de overeenkomst tussen gebaren en geluiden. Hoe maakt het lichaam geluid zichtbaar?
Het luidruchtige verhaal:
Reis door de klankverbeelding met en zonder de zoektocht naar muzikaliteit.
Wat vertellen geluiden ons? Wat kunnen we met geluid vertellen?
Op basis van een voorgesteld raamwerk proberen deelnemers een verhaal te construeren op basis van geluidseffecten en tonen, zonder dat er gesproken tekst aan te pas komt.
Onderzoek naar concrete, gestileerde of suggestieve geluidseffecten, materialen, de sensualiteit van geluiden, de effecten van bewegingen in geluid… Verpletteren, uitrekken, ruimte, water in de kanalen, lucht: aspiratie/uitademing, vuur, machines, elektronica, monsters, dieren , stem, natuur, elementen… Klanken die bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling van iemands klankexpressiviteit… uit te breiden naar gelang de wensen en motivaties van de deelnemers…
Welke sferen kunnen we creëren?
Welke atmosferen moeten worden geïnstalleerd?
Hoe bouw je een luidruchtig verhaal?
Hoe schrijf je een goed verhaal?
Niveau
Voor iedereen
Nog vragen?
Met al uw vragen kan u terecht via deze link informations pratiques !