Beschrijving
Wij belichamen de Held door gebruik te maken van de krachtige energie van de groep. In een spel waarin de held zich verzet tegen de groep, erdoor wordt aangemoedigd of wanneer de groep probeert de onverschilligheid ervan te doorbreken, vindt de actrice of acteur de energie waarmee hij of zij hoofdpersonages kan spelen. Dit werk presenteert zich als een voorbereidende fase voor de "grote stijl": tragedie, groot melodrama... kortom, alle vormen buiten proportie, hoewel dit in intiemere vormen van het spel gunstig is, in termen van charisma en luistervaardigheid.
Toneeloefeningen of -spelen zijn direct toepasbaar op de teksten van Aeschylus, Shakespeare, Racine, maar ook op tijdgenoten waarmee we ons versgetrainde organische gevoel voor acteren uitproberen, in een fundamentele acteerpraktijk: grootsheid, aanwezigheid, luisterheid, lichamelijkheid.
De held
Inzet
In sterk gecodeerde theatervormen zoals de klassieke tragedie geschreven in Alexandrine - Racine, Corneille ... - waar de acteerstijl een zuinigheid van gebaren vereist - wordt de intensiteit van de inzet op een geïnternaliseerde manier lichamelijk bewerkt om te kunnen ademen, ondanks de terughoudendheid, een kracht, een krachtige impact op de handeling op het podium en belichaming geven aan Alexandrijn.
Grootsheid
De methode stelt ook voor om te werken aan de reikwijdte en de keuze van gebaren om de intensiteit van het stuk te vergroten en ons een betere aanwezigheid in de tragedie te geven, bijvoorbeeld in het meer alledaagse, meer 'naturalistische' scènes.
Richting
We leren onze stem te laten klinken - spreek ver in plaats van luid - in één richting, naar iemand of iets toe, zodat we onze stem niet vermoeien of zelfs beschadigen, maar hem tegelijkertijd kracht en intensiteit geven.
Bedoeling
Hoe kunnen we de intentie van ons personage bepalen en deze confronteren met onze eigen intentie, dat wil zeggen: "Wat willen we communiceren via het personage dat we spelen?"
De groep, onze “uitdager”
Intenties
In een groep zijn er voor een bepaald doel meerdere subdoelen verbonden aan elk individu.
Een gemeenschappelijk doel bereiken met respect voor ieders persoonlijkheid, blokkades en agressie vermijden zonder zichzelf te vergeten, is dat niet een echt sociaal project? Om een individu te blijven en tegelijkertijd in de wereld te staan. Op een bepaalde manier: "iedereen speelt dezelfde orkestpartituur, met zijn eigen instrument"
Voor meer informatie
click op "pédagogie" op de site : daniel.donies.be
Nog vragen ?
Met al uw vragen kan u terecht via deze link informations pratiques !